No ei TIETENKÄÄN voi olla. Written. Ainakaan mikään muisti tai muu sensemmonen läppärin kyljen pikkiriikkisiä valoja vilkuttava tietokonejutska. Sehän se vasta ihme olisikin. Helevetin hyvä että noin yksiselitteisen selkeästi asian kertoivat. Ihan eri juttu jos se olisi vaikka readen, singen tai scheissen. Silloin se käskypieni muistaisi varmaan suoran tien kotiin eikä palaisi itkusilmässä takaisin mistä lähti. Aiiiiiprrrrrkle noita lauantaiaamuja. Mieli teki kirjoittaa navigaattoriin tuo osoite ja lähteä leipomaan tuota normaalin lauantaisen aamuriemumielialani romahduttanutta bittimörköä turpaan. Sitä ennen painoin kuitenkin nappia OK, koska muut vaihtoehdot tuntuivat vieläkin vttumaisemmilta. Eikä sammunut meidän kylän piilaaksosta valot eikä lähteneet ohjukset kohti Moskovaa. Hyvähyvähyvä….
Oma matkani tietotekniikan yhä ihmeellisessä maailmassa on
ollut täynnä olan yli motkottajia, naamapalmuja ja sinistä savua. Ensimmäinen
konkreettisen kivulias kohtaamiseni tietotekniikan kanssa tapahtui Imatralaisen
Musiikki-Fazerin tuulikaapissa, jossa törmäsin nuotinostomatkalla otsa edeltä
Valcon kuvaputkitehtaalla bittiä vääntävän japanialaisinsinöörin kanssa. Oli
senverran pieni aikajamppa, että otsa oli just 10-vuotiaan suomisällin hilseen
tasolla. Hyvin meni tämä Manuaalisen Tiedon Käsittelyni ensigoogletus, koska
kumpakaan ei hetkeen ymmärtänyt mitään puhuttua kieltä ja tärähdyksen
seurauksena hoipertelin vahingossa parturi Salon Heikin ovesta sisään ainoastaan
toivottamaan hyvää huomenta näyttäen varmaan sillä hetkellä enemmän
japanialaiselta kuin se Hitachinmies...
Koulussa ei tietotekniikkaa niihin aikoihin opetettu, koska
sitä ei ollut vielä kukaan keksinyt. Ei ainakaan Imatralla. 70-luvun lopun
koulussa tieto siirtyi pieniin pellavapäihimme yksi bitti kerrallaan opettajan
sanoessa luokan edessä AA-PII-NAA ja luokan taputtaessa räplynä kolme kertaa
käsiään ymmärtämisen merkiksi. Paitsi se naapurin Masa, joka läpsäytti aina
yhden tavun bonuksena perään. Siihen aikaan kun lukihäiriötä hoidettiin
kutsumalla vähä-älyiseksi ja laktoosi-intoleranssia kehumalla luokan parhaaksi
piereskelijäksi. Hieman tietysti opinpolun alkupään tietoteknisen ajattelutavan
kehittymistä hidasti koulumme elektronikkavermeiden määrä ja vaatimattomuus:
rehtorin huoneessa oli yksi oliivinvihreä kiekkopuhelin ja yläluokassa
piirtoheitin, johon oli haitekkinä hankittu kahden kammen kalvorulla (lähinnä
joulunäytelmän mahtiefektejä varten). Ylä-asteella homma alkoikin sitten
karkaamaan käsistä, kun tuli ne ensimmäiset digitaaliset taskulaskimet joiden
näytöt sai hauskojen aasinsiltavitsien kautta vilkuttamaan vuorotellen EI SEISO
ja ESSO OIL.
80-luvun alussa viisastuin jopa hetkeksi ja ilmoittauduin
Ylä-Vuoksi-lehden kulmailmoituksesta huomaamaani työväenopiston ATK-alkeiden
kurssille. Kurssin teoriaosuudelle Enso-Gutzeitilta lainattu sähköteknikko oli
monistanut mustavalkokuvia tietokoneista ja yritti kertoa miten ne toimivat. Kurssin
käytännön osuus rajoittui tunnin vierailuun erään firman tietokonehuoneeseen,
jossa paksusankainen pujoliivimies puhui puoli tuntia klingonia, kehui
monologinsa lopuksi miten tämmösellä videokirjoituskoneella voi tehdä hommia jopa
kaukokäytöllä, kirjoitti yhden virkkeen näppäimistöllä ja hetken päästä
nurkassa oleva urkuharmoonin kokoinen kone heräsi eloon tulostamalla
ketjupaperille ”Tämän on testitlostus”. VAU…automaattinen tulostus vain yhdellä
kirjoitusvirheella…huokailtiin me pöljät kuorossa ja vielä pihalla mopon
satulaan hypätessäni totesin kanssadataajalle ettei tää varmaan tämän ihmeellisemmäksi
voi mennä. Olin kaukonäköisesti oikeassa, koska henkilökohtaisella tasolla tämän
tunteen onttous on säilynyt tuoreena tähän päivään asti yli vuosikymmenten hyhmäisen
errorisuon.
Tietoteknisen osaamiseni kehitystä on alusta asti ohjannut
kauhu ja tulokset olleet ponnisteluihin nähden yllättävän heikkoja.
Tietotekniikkataitojeni kehittymiseen vaikutti dramaattisesti myös ylä-asteemme
huonejärjestys. Tarkkailuluokan apinatarha sijaitsi juuri sillä käytävällä,
jota pitkin piti kävellä kielistudioon sekä terkkarille ja niissä paineissa ei
juuri ohjelmointitaidoilla pärjännyt. Meikäläisen hauiksilla oli pakko valita karatekurssi
ohjelmointijatkokurssin sijaan, kun vielä niihin aikoihin valui morjenstaessa kello
kainaloon ja tietokoneilujutskailut sattu samoille illoille japanialaisten
itsensähäpäisyhommelien kanssa. No kolmenkymmenen vuoden muksintojen jälkeen
voin sanoa, ettei tullut mestaria kummassakaan hommassa, mutta yhtä roisisti on
tullut turpaan molemmissa. Ja tulee edelleen…molemmissa tietysti.
90-luvulla ei sitten pöydälle mahtunutkaan muuta kuin yx jumalaton
näyttömöhkäle ja korppulodju, sekä pöydänjalan viereen vuoden opintolainat
nielaissut telkänpönttö sinisine savuineen. Onneksi globaali pornografian tarve
kehitytti arvailtua nopeammin internetin ja tietsikat pienenivät luonnollisesti
samaa tahtia huomiotaherättävän nopeasti jokaisen teinin taskuun mahtuviksi
mobiilivemppakoneiksi. Omalta osaltani nykykehitys on taas johtanut siihen,
että kun vielä 90-luvulla en uskaltanut painaa mitään tietsikan nappia
katastrofin pelossa, niin nykypäivän hipelöintinäytöistä en edes löydä sitä
nappia mitä en uskalla painaa. Eli periaatteessa kaikki on siltä osin hyvin.
Syötäviä mansikanmakuisia laktoosittomia kvanttitietokoneita odotellessa
jatkan hyperventilointia nykytekniikan suomissa rajoissa. moi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti